maandag 1 maart 2010

Sathanur Dam

Pfffiieeeewwww! 2 drukke dagen, héle drukke dagen. Of eigenlijk eerder vermoeiende dagen, in de meest positieve zin van het woord. En zo'n dagje achter de laptop hangen om alle foto's + filmpjes daarvan te verwerken is nu ook niet echt iets om weer fris en fruitig van te worden. Maar ik word er wel vrolijk van. Gelukkig maar. Blij dat ik in Nederland nog een pocket harde schijf heb gekocht want dat geheugen van de laptop zit na elke sessie inladen vanaf de camera vol. Maar das opzich ook niet zo heel erg moeilijk hoor, heb maar 10gb vrij. En dan is ie dus helemaal opgeschoond hè, valt geen mb-tje meer bij te snoepen. Maar goed. Dat dus. Inmiddels een paar honderd foto's in the pocket en telkens weer druk bezig daar een selectie van te maken, allemaal online knallen is namelijk niet te doen. Of ik moest de ambitie hebben een 1 persoons fulltime upload bedrijfje te starten maar die ambitie heb ik niet. En om het nog sterker te zeggen; ik vind dat uploaden eigenlijk helemaal geen zak aan! Maar het is leuk om een overzichtje te hebben. Toch? Jaaaa tuurlijk. Das leuk. En trouwens ook heel leuk om er zoveel positieve reacties op te krijgen! Thanks allemaal!

Maar laat ik eens wat vertellen over mijn weekend; die begon op zaterdagochtend omstreeks 08:30. Wekker. In de knoop met de klamboe. Bakkie koffie. Ontbijten. Nog meer ontbijten. Beroerd van 't eten. Waterflessen vullen. Rugzak pakken. Achter op de motor naar 't land en de hele dag de progressie van het planten van de rijst in de gaten houden. Waar 7 vrouwen in verschillend gekleurde sarii (was 't meervoud van sarii (typisch Indische jurk) eigenlijk?) zich mee bezig hielden. Die zich als een geoliede machine door het veld heen baanden. Mooi om te zien. Voor even. Want als je daar een uurtje naar gekeken hebt dan heb je het ook eigenlijk wel gezien. Hartstikke mooi natuurlijk maar zelfs die mooie plaatjes die wennen. Tsja, ik begin toch blijkbaar écht een beetje verwent te worden hier. Maar goed, na een uurtje rustig checken, fotograferen & filmen vond ik het tijd om de omgeving een beetje te verkennen met natuurlijk de altijd aanwezige hoop om wat reptielen tegen te komen. Op een paar skinken na helaas niet veel geluk gehad maar het was inmiddels ook al tegen half 11 en dus al redelijk warm. Logisch. M'n fieldtrip vervolgd richting de waterbron want daar in de buurt hoorde ik wat stemmen. Volwassen stemmen en lachende kinderen. Even checken dus. Guess what? Een moeder die haar kinderen aan het wassen is in een stroompje. Haha! Ik kwam daar om de hoek kijken en die kinderen stonden echt direct strak. Als een ree starend in de koplampen van een auto. Keihard lachen met wat verdwaald sop in het haar en een beetje beschaamd verder badderen. Super tof! Achter het stroompje stond of eigenlijk staat. Want het staat er nog steeds... dûh. Achter dat stroompje staat een prachtig stukje groen met bananenbomen, palmbomen en nog meer van zulk soort exotische bomen. Zelfs lianen! En als ik lianen zie denk ik altijd aan de jungle en als ik aan de jungle denk dan denk ik aan ver weg. Dat was dus even een momentje van met beide benen op de grond worden gezet en realiseren dat ik best ver van huis ben. Best gek. Dat gevoel krijg ik eerder van natuur dan een totaal andere cultuur en zijn bijkomstigheden. Daar kan ik allerlei conclusies uit trekken maar daar heb ik nu even geen zin in, das eerder een leuke bezigheid om m'n hersens op te kraken als ik over een weekje, 8 uur lang in een hobbelende bus zit... Anyways, palmbomen & bananenbomen! Plus een aantal kinderen die me tegemoet kwamen rennen! Dit was de tuin van de oom, broer, vader, moeder, nicht, zwager en welke familieleden je allemaal nog meer kan hebben werd me verteld. En hij was apetrots dat hij mij mocht verwelkomen! "Sir! Stay here!" en hij sprintte als een gek op een palmboom af om als een malle omhoog te klimmen! Serieus. Ik dacht dat alleen apen dat konden! Boven in de boom wat geritsel en er vielen achtereenvolgend 3 kokosnoten naar beneden. Met dezelfde snelheid kwam ie weer naar beneden gegleden waar in de tussentijd de kokosnoten al voor me waren opengeslagen met een machete (zo heet zo'n groot kapmes toch?). De kokosnoot leeggedronken en daarna opgegeten (wat echt fantastisch is, zeker als het warm is) en daarna verder gelopen. Achter die kinderen aan welteverstaan want ik moest aan iedereen worden voorgesteld. Een praatje gemaakt met de broers, neefjes en oom en ik vond het wel weer best geweest. Hele aardige mensen hoor maar ik was zo gaar als een gek omdat ik 's nachts (voor het eerst) niet echt chill geslapen had en dus eigenlijk constant met een vrij brakke kop ronddwaalde. Dat met een brandende zon op je kneiter die tegen half 12 voor een temperatuur van ongeveer 38 graden zorgt maakt je best wel gaar. En dus erg m'n best gedaan om met een grote grijns afscheid te nemen en echt zonder dollen 20 keer een hand gegeven afsluitend met "yeah, goodbye! I'll mail you!!" En gewoon echt serieus 20 keer. Nu overdrijf ik wel eens om iets spectaculairder te maken maar hier hou ik me nog in! Echt waar! Bij de 20e keer handje schudden zag mijn grijns er denk ik niet meer zo spontaan uit, vandaar dat 't bij 20 is gebleven? Who knows. Dus. Ik was verlost.

Teruggelopen naar het land om te kijken of ik alweer een update shootje kon doen en yep... al die kinderen lopen weer met me mee! Haha! Dus niet verlost. En om het even heeeeel kort te houden. Van ongeveer 10:30 tot 17:00 met die kinderen om me heen gezeten die op "Hello, you've got a beautiful hand", "Hello, you've got a beautiful shoe" en "Hello, you've got beautiful hair" geen woord engels konden. Waarschijnlijk van die zinnetjes uit een engels lesboek want ik denk niet dat ze doorhadden wat ze vertelden. Maar dat dus met een brakke kop! In de hitte! En ik heb het overleefd! Haha! Een fijne dag qua persoonlijke ontwikkeling (dat dan weer wel) en 's avonds he-le-maal naar de klote. Lag om 20:30 te tukken en echt niks meer gehoord tot aan de wekker.

*De wekker gaat* Ochtend! Een nieuwe dag! En nog uitgerust ook! Vandaag gaat DE dag worden! Met alle kinderen naar de dam! Een stuwmeer 30km ten westen van hier. Xavier had een bus (incl. chauffeur) gehuurd die om 08:30 klaarstond. Rond 09:00 vertrokken (tijden zijn relatief) met een afgeladen bus vol kinderen, iedereen ging mee! Alle kinderen natuurlijk helemaal door het dolle want uitjes zijn best zeldzaam. Is natuurlijk ook best prijzig om zoiets te organiseren en als elke cent welkom is, schiet amusement er nog wel eens bij in. Maar goed. Feest dus. Daar aangekomen flipten de kinderen hem helemaal door op het zien van een grote dinosaurus. Helaas geen echte maar ik flipte 'em ook helemaal door want dino's rocken!!!! Dino's zijn vet!!! In de bus nog even snel een banaan gegeten omdat hij daarbuiten gejat kan worden door apen. Die smerige dieven! De bus achtergelaten met chauffeur en het park gaan verkennen met bij elke wandeling de kinderen allemaal netjes in een rij van klein naar groot. Om overzicht te houden. Super grappig. En wat een park!! Vanwege de hitte iets droger dan in de koelere maanden maar nog steeds heel erg groen met overal stroompjes en poeltjes en beekjes en fontijnen en ja, alles dat met water te maken heeft. Zelfs een freakin' crocodile farm! M'n tweede!! YEAHH!! Waar camera's helaas verboden waren en je zelfs geen flesje water mee naar binnen mocht nemen. Althans. Naar binnen. Het is allemaal buiten maar binnen is achter een betonnen muur waarachter je dus ook gewoon buiten staat. Maar dat mocht dus niet mee naar binnen. M'n camera in zo'n karig hokkie achtergelaten wat ik eigenlijk voor geen zak vertrouwde maar ik ga toch zeker niet achterblijven hè! En 't was het risico waard. Camera lag er nog (was ook wel te vertrouwen hoor) en achter die betonnen muur echt gigantische krokodillen gezien. Echt 30 meter lang ofzo, ogen zo groot als bowlingballen en tanden als dolken. Ik had er graag een foto van gemaakt maar helaas... Haha! Nee onzin natuurlijk, maar wel serieus echt gigantisch grote krokodillen (Crocodylus porosus) gezien. De grootste ooit. Voor mij dan. In de middag in het park nog 'gelunched': een bord vol lemonrice! Super chill! Van huis zo'n grote pan rijst mee genomen voor iedereen. Écht een enorm grote pan dus. En lekker genoten. Tussendoor nog een familie op de foto moeten zetten die vreemd genoeg binnen no-time de perfecte positie had ingenomen, te bizar voor woorden. Echt de Indiase 'The Godfather' familie was dat. Prachtig dat die dan op de foto willen en dat het daar dan bij blijft. Gewoon op de foto. That's it. Que? Maar goed, ik vind 't best!

En trouwens! Over foto's gesproken. Ik heb zelf ook weer een paar keer moeten poseren! Haha! Het begint eentonig te worden om over te vertellen maar de ervaring blijft hetzelfde. Echt prachtig dat iedereen met mij op de foto wil. Vooral met veel jongeren (lees meisjes). "You're a lucky man in India" aldus Kumari! Haha! True that!

Waarschijnlijk de helft van de details vergeten (dat weet ik eigenlijk wel zeker) maar hier moeten jullie het dan maar weer even mee doen. Op de terugweg naar huis iedereen trouwens lekker aan het maffen in de bus wat er echt komisch uitzag. Knikkebollen voor het leven en dan af en toe wakker schrikken bij een hobbel. Ooh ja! Bij het naderen van de stad reden we een ongelooflijk grote menigte tegemoet omdat het die nacht volle maan zou zijn. En dan moet je een rondje om de berg (Mt Arunachala) lopen. Ga ik ook nog doen!

En! En! En! Wees niet meer bang voor mij! (leuke woordspeling); m'n baard is er af! Sinds mijn vertrek uit NL had ik mij niet meer geschoren om eens te kijken hoe die baardgroei zich zou ontwikkelen maar ik vond gisteravond dat dat wel lang genoeg had geduurd. Met m'n blote billen kop werd ik gewoon serieus met een applaus ontvangen dus blijkbaar heb ik er nog goed aan gedaan ook! Handsome sir is back and he's ready to kick some ass!!!!! Braap! Pow! Baats! Peng! Woehoe! Helemaal in de mood voor een 3 uur lang Kollywood actie spektakel ennuh... laat ik daar morgen nu net heen gaan!!!! To be continued...

Toegevoegd nog een paar plaatjes en een klein filmpje van dit weekend!!









































Dat ik een vermoeiend weekend heb gehad is verder niet aan me te zien toch?

12 opmerkingen:

  1. hoi lieverd!!!
    de verhalen en foto's worden steeds mooier.
    fantastisch!
    je komt toch wel weer terug hè?
    wat een gezellig dagje uit. alle kinderen keurig in de kleren. je zonnebril doet t goed bij ze.
    dikke zoen, moesie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey schat!

    Ow dat FILMPJE! Wat super man, krijg hierdoor echt een beeld van waar je zit! Die koeien ook met blauwe hoorns...haha! En al helemaal die kids met jouw zonnebril! Je bent knettergek!

    Contrasten worden elke keer weer groter: jij aan de kokosnoot, wij hier aan het "nut-explosion-ijs" van de appie. Jij zo warm dat je bijna sterretjes ziet, wij zulke koude voeten 's nachts bij het slapen gaan.

    Moet zeggen bij de laatste foto: ZO kennen we je!!!

    Dikke knuffel!

    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hadijono,
    "Als een ree starend in de koplampen van een auto". Het wordt steeds fraaier! Die schrijver in je wordt steeds zichtbaarder.
    Verder lijkt het er verdacht veel op dat de wezen blij met je zijn en jij met hen, maar dat had ik ook wel verwacht eigenlijk.
    Mooie foto's en een voortreffelijke film (veel werk aan gehad zeker).
    die ouwe

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Jonne, was echt weer genieten. We kijken echt naar je foto's, filmpjes en verhalen uit. Zooo leuk. Maar eh eh, wie heeft die laatste foto nu van je gemaakt???

    Njoy

    Hester en René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hahaha, 'dino's rocken, dino's zijn vet!!', dat herken ik dan wel weer ;) heel gaaf om weer te lezen!

    X Eef

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey leuk, comments! Super!

    Ik denk dat ik hier nog een paar maandjes langer blijf... wil het regenseizoen eigenlijk ook nog wel meemaken haha! Nee hoor, dan kom ik in de tussentijd nog wel even terug voor de gezellie. Maar wil dat regenseizoen serieus wel meemaken!! Heb in het park trouwens ook nog een ijsje gehad dat een ieniemienie beetje in de buurt kwam van Nut Explosion. Qua structuur... en 't was in 1 hap weg :( Haha! Werd opgezogen door m'n tong die compleet was uitgedroogd.

    En dit blog is een opstapje naar mijn novel die volgend jaar gaat verschijnen. Ik heb een geschikt eindproject gevonden! Haha! Daarvoor moet ik trouwens wel weer onderzoek gaan doen ver over de Nederlandse grenzen. Tsja. Het leven van een schrijver gaat niet over rozen.

    Laatste foto is gemaakt met de zelfontspanner!

    Thanks everyone!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ff de stand opmaken:
    aantal bezoeken van deze blog op 2 mrt om 09.30 (NL): 2.142 (ruim tweeduizend!)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow zoveel bezoekers op je blog!

    Begrijp ik wel, want het was wederom een feest om te lezen. En te zien, geweldige foto's en filmpje. Die kinderen hadden de dag van hun leven, super!

    Liefs, sis

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ff de stand nogmaals.
    Wat is vandaag gebleken? De stand is nu: 2.250
    In de afgelopen twaalf uur zijn er dus ruim 100 bezoeken aan je blog gebracht. Het komt erop neer dat gemiddeld elke 7 minuten een bezoekje aan je blog wordt gebracht. Kortom: je schrijft niet voor niks, integendeel je hebt een groot publiek (en terecht!)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha! My personal stat keeper! Maar inderdaad best wat mensen die een kijkje komen nemen!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Natuurlijk kom ik een kijkje nemen!
    Dan kan ik tenminste zeggen dat ik erbij was, nog voor je ontdekt werd!
    Hahaha.
    Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jeeetje joh, wat weer een verhalen!
    Je filmpjes geven ook een erg goed beeld!
    Te gek om naar te kijken, in het echt zal het allemaal nog veel mooier zijn! Ben jaloers!
    Mijn complimenten voor je schrijfstijl! Je weet het erg leuk te brengen! Fantastisch!

    Heel veel plezier verder en ik kijk uit naar je verdere verhalen, filmpjes en foto's!

    Liefs, Willemijn

    BeantwoordenVerwijderen