vrijdag 26 februari 2010

Beryani

Een kick-off met het bericht dat ik inmiddels he-le-maal in m'n element zit. Natuurlijk wist ik van te voren dat ik een ster ben in mezelf aanpassen (haha die moest ik even kwijt) maar dat het écht zo snel zou gaan had ik ook uhm... nouja... Had ik ook eigenlijk wel verwacht ja. Oké, genoeg bevestiging over de verwachting van mijn persoonlijke ontwikkeling, het begint saai te worden en ik kan er maar beter mee ophouden voordat... goed ja. Genoeg. Wat in het begin (en soms nog wel) erg wennen was, is het eten; 3 keer per dag een bord vol. En dan écht een bord vol met een warme hap. Het smaakt geweldig dus daar ligt het niet aan maar het is proppen om alles naar binnen te krijgen. Bij een klein beetje activiteit heb je elke hap wel hard nodig, m'n buik begint dus de laatste paar dagen zelfs al te knorren als het richting etenstijd gaat. Jaja! Ben ook eindelijk weer rustig aan begonnen met trainen! Heerlijk! Zo'n grote 10 liter fles water om een beetje in te komen met liften en dan 's avonds los gaan met de kinderen. Aan elke arm 1 haha! Daar kwamen ze zelf mee aan, dat is namelijk de Erik manier... dat deden ze ook bij hem. Goeie work-out!! Verder natuurlijk een beetje sit-ups en push-ups, je kent 't wel. Stond het zweet me hierdoor al eerder snel op de kop, zit het hier wat dat betreft echt in een stroomversnelling. Tering. Keihard naar adem snakken om een beetje zuurstof binnen te krijgen en water happen voor het leven! Maar het voelt echt super fijn. Wat ik wel heel erg mis qua 'sporten' en hier dus niet mogelijk is, is het surfen (voor zover ik dat een sport kan noemen natuurlijk), ik verlang echt naar m'n boardje. Ik mis 'm! Al was het maar voor een uurtje. Gewoon heel even een paar golfjes pakken bij zonsondergang met vissen die over het board heen springen als je muisstil down the line gaat. Hopelijk over een paar weken in Kerala, droom al weg bij de gedachte.

Xavier komt oorspronkelijk uit Kerala en het schijnt daar nog eens een keer zoveel anders te zijn dan hier. Veel meer water en dus veel groener. Nu is dat verschil nog niet eens zo vreselijk vreemd aangezien het hier namelijk over het algemeen extreem droog is. Maar goed. Het is anders. Zoals er wel meer heel veel anders is hier in India. Bijvoorbeeld het verschil tussen noord en zuid. Niet dat ik in noord geweest ben dus moet het ook alleen maar doen met de verhalen van Kumari & Xavier en de plaatjes en video's die ik al eerder gezien had maar de verschillen die zijn er. Verschil in taal, uiterlijk van de mens, tradities, gerechten, klimaat. Heel veel. Alle verhalen die ik over de stereotype Indiër heb gehoord komen hier in Tamil Nadu niet echt uit. Ze hebben hier zelfs geen Bollywood maar Kollywood! Een totaal ander soort film met vooral veel actie (voor die ouwe; dat filmpje dat je me laatst liet zien is dus Kollywood!). Daar ga ik er binnenkort een paar van checken in de bios!!! Super tof. Maar wat nu het grootste voordeel is van dat bekendere noorden van India; een minder bekend zuiden. Voel je 'em aankomen? Juist! Het merendeel van de Indiase gerechten in kookboeken zijn dus typisch noord! Dat gaat een primeurtje worden! En om het nog mooier te maken, m'n eerste recept is binnen!!! Een van de meest bekende welteverstaan; Beryani!

Eergisteren alweer (de tijd vliegt voorbij) met Kumari in de keuken gestaan om Beryani te maken. Althans. Kumari maken en ik kijken & alles noteren. En het is echt een compleet recept geworden. Trots als een pauw, dat gaat helemaal top worden! De meeste ingrediënten had Kumari al in huis alleen de kippen moesten nog gehaald worden. Daar moest ik natuurlijk ook bij zijn. Nadat we Babuloo uit school hadden gehaald, wat trouwens ook echt een hele ervaring is: kinderen op de vloer in kleine lokaaltjes (in uniform) die als ze niet luisteren een klap met de stok krijgen van de leraar maar (dankzij?) vreselijk gedisciplineerd en... oeps. Ik dwaal af. Back to the chickens. Dus ja, na dat schoolgebeuren dus met de riksha langs de kippenboer. En as usual; stinken als de tyfus natuurlijk. Kippetjes worden van hun stinkende stekkie weg geplukt en belanden in een 'schoonmaakmachine'. Tsja. Een schoonmaakmachine. Wat er in vredesnaam met die beesten gebeurd zou ik niet weten maar ze gaan er levend in en komen er dood en kaal weer uit. Daarna worden ze met een gestoord groot mes in stukken geklapt en worden de darmen vanaf het hakblok de grond opgeschoven. Zie hier het meest nietszeggende-impressie-ooit-aangezien-de-belangrijkste-gebeurtenissen-er-net weer-niet-op-staan filmpje;



Ach ja, kippetjes zijn in ieder geval lekker vers. Laten we het daar maar op houden. Bij terugkomst thuis niet meteen aan de slag in de keuken maar eerst een paar kleurplaten inkleuren met de kinderen en rond zessen weer voetballen. Dat is inmiddels traditie. En nog steeds dezelfde teams. Alle Idli's en Chapati's er weer afgerend om achteraf weer uitgebreid te 'douchen'.

Daarna dus de keuken in om notities te maken en natuurlijk vooral heel veel te babbelen en er aansluitend met z'n allen van te genieten. Bord leeg, paar liter water achter de kiezen, opruimen, met een half oog een Kollywood film checken en: stroomuitval! Voor de eerste keer dat de stroom later op de avond uitvalt en dan is het echt stervens donker man. Je ziet gewoon serieus geen hand meer voor ogen. Iedereen naar z'n pokkie grijpen om een beetje bij te lichten met het schermpje of de flits om een paar kaarsen in de brand te kunnen zetten. Van die kaarsen met een monsterlijk groot lont en dito vlam. Hahaha, echt een half kampvuur wat dan staat te branden. In die paar seconden dat het pikkedonker was, greep Anitha haar kans en was 'em gepeerd. Een hoop heisa toen ze eindelijk te grazen was genomen (ze ging achter de jongens aan op straat) en een sippe kop toen ze een figuurlijke draai om de oren kreeg van Kumari. Én Xavier!

Los van dit is het wel heel gezellig als de stroom later op de avond uitvalt. Iedereen komt dan bij elkaar en 't is dan echt 1 grote, gezellige familie. Gisteravond viel de stroom namelijk weer uit en kwam weer iedereen bij elkaar. Op de 1e verdieping op het buitenplaatsje (vergeet altijd de naam van zo'n overdekt balkon) gingen een aantal kinderen opeens huiswerk maken! Omdat ze even niks anders te doen hadden natuurlijk. Ik bijlichten met een zaklantaarn en vooral veel kloten natuurlijk. Toen de laatste klaar was met huiswerk het halve weeshuis de kietel dood gegeven, liedjes gezongen en zelfs nog gedanst, met natuurlijk kinderen (1 voor 1) op m'n rug. Hahaha, altijd feest hier. Tussen dit alles rent Titu (de hond) als een gek heen en weer om naar de straathonden te blaffen. Titu is trouwens best racistisch, die bijt alleen naar kleurlingen. "Only white people can touch him". Titu is dus mijn vriend, ik mag haar zelfs op haar buik aaien!

Het planten van de rijst op het land is er tot nu toe nog steeds niet van gekomen omdat er steeds wordt afgezegd. Het is een te kleine opdracht (ook al is het best een groot stuk land) dus gaan ze steeds voor de grote opdrachten. Vandaag was dat probleem eindelijk uit de wereld geholpen maar was de motor van de waterbron naar de klote en kon er weer niets gedaan worden. Althans, op grote schaal. Er is namelijk wel 1 man alvast begonnen wat er echt geweldig uitziet. Daarvan een paar foto's alsmede een fimpje van de rit achter op de motor van het land terug naar huis. De eerste minuut dan. En rijden op een motor is echt geweldig hier! Je ziet zoveel meer en door de wind koel je nog een piepklein beetje af ook. Super!

Update: Internet is niet langer dan 3 minuten achtereenvolgend online dus kan geen filmpjes uploaden. Hopelijk later.

Update 2: Gelukt!







7 opmerkingen:

  1. Jij vermaakt je daar wel :)
    Mooie foto's en benieuwd naar de filmpjes!
    Good luck!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. JONNEEEEE!!!!!

    Geweldig zeg, jij vermaakt die kinderen daar goed hoor ik?! Ennum...: jij bent in het donker niet stiekem de straat opgefloept? ;) Wat een verhaal zeg, grappig! Ik hoop dat de andere filmpjes snel lukken. Al moet ik zeggen dat het plaatje van die man bij het rijstveld ook boekdelen spreekt.

    Have fun!

    Dikke kus xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi scattie!!
    wel een verschil met onze poelier ton martens!
    verkopen ze daar ook heerlijke bami?
    heb weer genoten van je prachtige beschrijvingen en foto's en filmpje!
    zie nu al uit naar de lekkere gerechten uit je kookboek.
    dikke, dikke kus, moesie.(liefs voor de kids en
    familie)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Yo Dude!

    Super dope, vond het écht chill dat je ff had gebeld, was wel echt super vaag om te bedenken dat je niet in de Weimar zat maar tof!Thanks! We (Met PatatjeMad & Duce) hebben je naam gister ook maar gelijk veranderd in Ca$hmir! Haha! Vonden we wel zo toepasselijk. Strakke vogel man!Relaxte manier van trainen, ben benieuwd hoe dat voor mij word aangezien ik geen koters in de buurt heb, dan maar volwassen pinda's, zijn net zo klein ;)

    Dus bij deze een heel verhaal van mij voor jou! Ga nu even bijkomen van de uit de hand gelopen verjaardags party Nr2 van gister.

    Check je snel! BRAP!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke verhalen verteller ben jij! Ik zie het helemaal voor me:D En al die kindjes, wat een droppies! Echt heel lief, en hele mooie foto's ook. Ik heb als klein kind 2 jaar in maleisie gewoond dus sommige dingen die je beschrijft zijn wel herkenbaar, leuk om te lezen :)

    Veel plezier nog daar!

    x

    Dorien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voor de liefhebbers. De link naar het filmpje waar Jonne het hierboven over heeft:

    http://www.youtube.com/watch?v=7-2yDNz9peU

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In een woord FANTASTISCH je verhalen foto's en filmpjes! Heel indrukwekkend! Have fun! Liefs, Willemijn

    BeantwoordenVerwijderen